نتانیاهو «مصمم» است حمله به رفح انجام شود

 

بنیامین نتانیاهو گفته است که با وجود هشدارهای بایدن همچنان مصمم به تهاجم زمینی به شهر رفح در جنوب غزه است.

به گزارش ایسنا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی کمتر از ۲۴ ساعت پس از آن که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در تماسی با رئیس‌ رژیم صهیونیستی نسبت به هرگونه اقدام نظامی در رفح هشدار داد، طرح های خود را برای آغاز حمله به شهر رفح در جنوب غزه تکرار کرد.

پیام تحقیرآمیز نتانیاهو در هنگام گشایش کمیته امور خارجه و دفاع در کنست، (پارلمان رژیم صهیونیستی)، منتشر شد و وی به قانونگذاران گفت که با آمریکایی‌ها درباره لزوم ورود به این شهر که بیش از ۱ میلیون فلسطینی‌که به دلیل بمباران غزه از خانه‌های خود در نقاط دیگر غزه گریخته‌اند را در خود جای داده، بحث دارد.

نتانیاهو با تاکید بر اهداف حملات این رژیم در غزه گفت: نیروهای اسرائیلی باید نسبت به «نابودی یا از بین رفتن توانایی‌های نظامی و دولتی حماس، آزادی همه گروگان‌های ما و اینکه غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیل نیست» اطمینان حاصل کنند.

او گفت: «این امر مستلزم حذف گردان‌های باقی مانده در رفح است. ما مصمم به انجام این کار هستیم

بیش از ۳۱۰۰۰ فلسطینی از زمان شروع حملات ارتش صهیونیستی به غزه کشته شده‌اند، اکثر جمعیت این منطقه آواره شده‌اند و اکثر ساختمان‌های آن آسیب دیده یا ویران شده است.

به گفته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، ۱۰۰ درصد ساکنان غزه از نظر غذایی در رنج هستند، بحران انسانی ناشی از جنگ حاد و منحصر به فرد است.

او به خبرنگاران گفت: این اولین بار است که کل یک جمعیت به این عنوان طبقه‌بندی می شود. اگر به برخی از ارزیابی‌هایی که اکنون می‌بینیم نگاه کنید، آنها فقط بر ضرورت اطمینان از اینکه این کمک در اولویت است و پایدار است تاکید می‌کند.

نتانیاهو، علی‌رغم هشدار بایدن، با فشار شدید اعضای خانواده ۱۳۰ اسیری که گمان می‌رود هنوز در غزه هستند، مواجه است و از عدم تعهدی که از سوی دولت در یافتن عزیزان خود می‌بینند، شکایت دارند.

او همچنین در تلاش است تا ائتلاف حکومتی خود، راست‌گراترین دولت اسرائیل را حفظ کند، و اعضای کابینه برای رویکردی حتی تهاجمی‌تر در غزه تلاش می‌کنند.

بایدن با فشارهای سیاسی فزاینده‌ای در داخل و خارج از کشور برای انجام کارهای بیشتر برای کمک به کاهش رنج و مرگ فلسطینیان، حتی در شرایطی که ایالات متحده به تامین تجهیزات نظامی به اسرائیل ادامه می دهد، مواجه است.

او از نتانیاهو خواسته است تا «یک تیم ارشد بین‌سازمانی متشکل از مقامات نظامی، اطلاعاتی و بشردوستانه» را به واشنگتن بفرستد.

یک مقام صهیونیست به ان‌بی‌سی نیوز گفت که تیم احتمالا طی روزهای آینده به واشنگتن سفر کند تا در مورد گزینه‌های جایگزین برای حمله زمینی در رفح گفتگو کند. آنها اضافه کردند که ترکیب تیم هنوز مشخص نشده است.

در نشست کنست، نتانیاهو گفت منتظر شنیدن پیشنهادهای آمریکا «به‌خاطر احترام به رئیس‌جمهور» درباره راه‌های حفاظت از غیرنظامیان در رفح قبل از دستور عملیات است. اما او گفت که اسرائیل برای رسیدن به هدف خود برای نابودی حماس، هیچ جایگزینی برای حمله زمینی نمی‌بیند. نتانیاهو گفت: ما با آمریکایی‌ها بر سر لزوم ورود به رفح بحث داریم، نه بر سر لزوم از بین بردن حماس.

اما سطح بی‌اعتمادی و تنش بین دولت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی نشان‌دهنده تغییری فوق‌العاده میان دو طرف است.

سالیوان روز دوشنبه گفت: موضع ایالات متحده این بود که به حماس نباید اجازه داد در رفح یا هر جای دیگری پناهگاه امنی داشته باشد، اما یک عملیات زمینی بزرگ در آنجا اشتباه است و افزود که «این امر منجر به مرگ غیرنظامیان بی‌گناه بیشتری خواهد شد. بحران انسانی در حال حاضر وخیم، هرج و مرج در غزه را عمیق‌تر می‌کند و اسرائیل را در سطح بین المللی منزوی می کند.

سالیوان گفت، بیش از ۱ میلیون نفری که در رفح پناه گرفته‌اند، جای دیگری برای رفتن ندارند.

وی افزود: «اسرائیل به ما و جهان برنامه‌ای ارائه نداده است که چگونه و به کجا می‌توانند با خیال راحت این غیرنظامیان را جابجا کنند، چه رسد به اینکه آنها را تغذیه و اسکان دهد و دسترسی به وسایل اولیه مانند بهداشت را تضمین کند

رفح قبل از جنگ حدود ۲۵۰۰۰۰ نفر جمعیت داشت. امروزه این شهر در مرز غزه و مصر بیش از نیمی از جمعیت غزه را در خود جای داده است.

سالیوان با اشاره به اینکه رفح نقطه ورودی اولیه کمک‌های بشردوستانه از مصر و سرزمین‌های اشغالی به غزه است، هشدار داد که «تهاجم آن را تعطیل می‌کند یا حداقل آن را در معرض خطر بزرگی قرار می‌دهد».

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد