منع سفر به ۵ استان و توصیه به آغاز سفرها از پنجشنبه

ستاد سفر با یادآوری هشدار قرمز هواشناسی به ۵ استان کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام و بخشی از خوزستان، با منع سفر به این استان‌ها تا آرام شدن شرایط جوی، توصیه کرد سفرها از روز پنجشنبه به بعد، که هوا در بیشتر نقاط کشور مطلوب‌تر است، برنامه‌ریزی شود.

به گزارش ایسنا، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با حضور احمد وحیدی ـ وزیر کشور ـ تشکیل جلسه داد و علاوه‌بر وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی، استانداران مازندران، هرمزگان، خوزستان، کرمان، ایلام، سمنان و فارس، آخرین وضعیت سفرها و خدمات را گزارش دادند.

اختصاص۹۰۰ پرواز فوق‌العاده برای نوروز

سید کمال هادیانفر ـ معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ـ با بیان اینکه در چهار بخش حمل‌و نقل هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای موضوع ایمنی مورد تاکید جدی بوده است، به ارائه گزارشی درباره اقدامات و تدابیر انجام شده پرداخت و افزود: نوروز سال گذشته ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از ناوگان عمومی استفاده کرده‌اند و امسال افزایش سه تا پنج درصدی سفرها پیش‌بینی شده است.

او با اشاره به تقاضای زیاد سفرها با توجه به محدودیت ناوگان عمومی، اظهار کرد: در ستاد نوروز تمهیدات لازم را اندیشیده‌ایم و ظرفیت‌سازی کرده‌ایم. یک‌ میلیون و ۷۵۰ هزار بلیت قطار فروخته شده است و برای سفرهای با ناوگان جاده‌ای ظرفیت ۶ میلیون و ۸۰۰  هزار و یک میلیون و ۴۵۰ هزار ظرفیت برای هواپیمایی پیش‌بینی شده است.

هادیانفر با اشاره به پیش‌بینی استفاده ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر  از ظرفیت دریایی در نوروز، افزود: در بازدیدهای انجام شده تا امروز، شرایط مساعدی برقرار است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و ‌شهرسازی با پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی سفرهای هوایی در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳، گفت: ۹۰۰ پرواز فوق‌العاده پیش‌بینی شده است که بلیت‌ها ۲۴ ساعت قبل به فروش خواهد رسید. ۷۵ درصد ظرفیت را به پروازهای داخلی و ۲۵ درصد را به پروازهای خارجی اختصاص داده‌ایم.

او با اشاره به اینکه تمام پروازهای داخلی به غیر از کیش و قشم از نرخ مصوب تبعیت می‌کنند، افزود: پرواز خارجی به دلیل نداشتن نرخ مصوب به صورت چارتری عرضه می‌شوند و تلاش بر این است که نرخ‌ها قابل کنترل باشد.

هادیانفر همچنین تاکید کرد: مسافران بلیت رفت و برگشت را همزمان تهیه کنند که با مشکلی مواجه نشوند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سازمان راهداری در ۲۹۱ هزار کیلیومتر راه‌های کشور برای خدمات‌رسانی آمادگی کامل دارد، به سالانه ۲۰ هزار فوتی و ۳۶۰ هزار مجروح و مصدوم به دلیل تصادفات اشاره کرد و افزود: در چند سال اخیر این روند افزایش بوده است و با توجه به اینکه در برنامه هفتم توسعه فعالیت شورای عالی هماهنگی حمل و نقل و ایمنی کشور با مسئولیت رئیس‌جمهوری مصوب شده است، برنامه اجراییِ سالی ۱۰ درصد کاهش جانباختگان ظرف ۶ ماه باید تدوین شود. در پایان برنامه نیز باید ۵۰ درصد کاهش اتفاق بیفتد و جانباختگان به ۱۰ هزار و مجروحان به ۱۵۰ هزار نفر برسد.

او اظهار کرد: دولت اگر بخواهد، ۵۰ درصد موضوع حل می‌شود فقط باید تکالیف به دستگاه‌ها ابلاغ و مطالبه شود. همچنین رسانه‌ها و صداو سیما در فرهنگسازی نقش بسزایی دارند.

هادیانفر با اشاره به شناسایی پنج هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور، گفت: سه هزار و ۲۰۰ نقطه در جاده و ۲ هزار نقطه در شهرها شناسایی شده است و تا روز گذشته ۴۱۲ نقطه رفع مسأله شده و ۴۰۰ نقطه دیگر نیز در دستور کار است در سال ۱۴۰۳ برطرف شود.

سفرها را به پنجشنبه به بعد موکول کنید

محمد اصغری ـ نماینده سازمان هواشناسی ـ نیز در جلسه ستاد سفر گفت: برای برخی از استان‌های از جمله کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام و بخشی از خوزستان هشدار قرمز هواشناسی صادر شده است. توصیه ما این است که افراد به این استان‌ها امروز سفر نکنند.

او افزود: در خراسان رضوی و شهر مشهد، روز اول فروردین شاهد بارش باران هستیم. با این حال در نیمه شرقی نسبت به نیمه غربی هوا گرم‌تر است. همچنین در برخی از مناطق کشور شاهد باد شدید هستیم و افرادی که در مسیرها از چادر استفاده می‌کنند باید مراقبت بیشتری کنند؛ چرا که وزش باد به چادرها آسیب می‌زند.

این کارشناس هواشناسی توصیه کرد از روز پنجشنبه که هوا در بیشتر نقاط کشور مطلوب‌تر است، هم‌وطنان سفر کنند.

اصغری افزود: در هفته بعد در روزهای شنبه و یکشنبه هوای مطلوبی را در بیشتر نقاط کشور خواهیم داشت، اما از روز دوشنبه آینده سامانه بارشی شدیدی از سمت غرب دوباره وارد کشور می‌شود و گردشگران در بیشتر استان‌ها در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شاهد بارش بهاری هستند.

سید محمود حسینی‌پور ـ استاندار مازندران ـ در این نشست از آمادگی این استان برای پذیرایی و خدمات رسانی به مسافران سخن گفت و افزود: با توجه به تقارن نوروز و ماه رمضان، توسعه گردشگری مذهبی را با تاکید بر بقاع متبرکه و معرفی شهرهایی که گرایش مذهبی بیشتری دارند، مد نظر قرار داده‌ایم.  

او به برنامه‌ریزی هایی برای متوازن کردن سفرها در استان مازندران اشاره کرد و گفت: ظرفیت استان مازندران ۱۰۷ هزار و ۶۵۹ شب اسکان رسمی (دارای مجوز) است. همچنین ظرفیت کلی اسکان (با احتساب تمام اقامتگاه‌ها) یک میلیون و ۲۶۲ هزار و ۸۲۸ شب است و برای خدمات اسکان آماده شده‌اند.  

حسینی‌پور ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری‌ها برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای ارائه خدمات بهداشتی انجام شده است و دانشگاه علوم پزشکی را با هدف خدمات‌رسانی فعال کرده‌ایم.

مهدی دوستی ـ استاندار هرمزگان ـ در ارتباطی ویدئویی با ستاد سفر، از آمادگی مراکز اقامتی در این استان سخن گفت و افزود: ۸ هزار تخت برای اقامت مسافران در نظر گرفته شده است.

استاندار هرمزگان ادامه داد: یک هزار چشمه سرویس بهداشتی در استان تعبیه شده است. ۹۰ شناور، ۹ فرودگاه، صدها کلاس‌ در مدارس، ۳۵ ایستگاه ناجی، ۲۴ ایستگاه غواصی، ۱۷ کروز ثابت و سیار هلال‌احمر در نظر گرفته شده است.

دوستی همچنین گفت: ۹۲۷ هزار نفر شب از ۲۵ اسفند تا کنون در استان هرمزگان اقامت داشته‌اند.

علی‌اکبر حسینی محراب ـ استاندار خوزستان ـ نیز با اشاره به تجربه این استان در میزبانی از مسافران اربعین و راهیان نور، از آمادگی این استان برای پذیرایی از مسافران نوروزی سخن گفت و افزود: اکیپ‌های هلال‌احمر، راهداری و اورژانس در جاده‌های استان خوزستان مستقر شده اند. ۲۲ نقطه خطر در استان خوزستان شناسایی شده که خوشبختانه ۱۵ نقطه، خطر آن برطرف شده است.

سید محمدرضا هاشمی ـ استاندار سمنان ـ نیز از پیش بینی ۴۹ هزار نفر شب ظرفیت اقامت، آماده سازی ۱۱ بیمارستان و اماکنی به‌ نام همراه‌سرا خبر داد و گفت: از ابتدای شروع طرح نوروزی تعداد فوتی های ناشی از تصادف های جاده ای در استان سمنان بیش از ۶۲ درصد کاهش داشته است، که امیدواریم تا پایان تعطیلات نوروزی شاهد کاهش میزان تصادفات باشیم.

استاندار سمنان ادامه داد: در فاصله ۶۵۰ کیلومتری مسیر تهران به مشهد، ۴۳ روستا وجود دارد که تمام این روستاها برای میزبانی و ارائه خدمات به مسافران نوروزی همکاری دارند و با استقرار ماشین با چراغ گردان به کاهش تصادفات کمک کرده‌اند.

هاشمی گفت: بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار وسیله نقلیه از ابتدای شروع طرح نوروزی تا امروز (سه شنبه ۲۹ اسفندماه) از مسیر استان سمنان عبور کرده اند. این استان مسیر عبور زائران امام رضا (ع) است و با تمام توان در خدمت مسافران نوروزی است.

محمد مهدی فداکار ـ استاندار کرمان ـ نیز در ارتباطی ویدئویی با ستاد سفر، گفت: براساس آمار استان کرمان امسال نسبت به سال‌های قبل، میزبان گردشگران بیشتری است. مسافران نوروزی در این استان از اماکن فرهنگی، گردشگری و تاریخی بازدید می‌کنند و بسیاری از آنان با حضور در گلزار شهدای کرمان، مزار سردار سلیمانی را زیارت می‌کنند.

او افزود: بر اساس آمار، میزان اقامت در استان کرمان نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته و از نظر میزان رزرو اقامت، کرمان در رتبه سوم قرار دارد. تمام هتل‌ها و مراکز اقامتی ما در استان آماده میزبانی از گردشگران هستند و در کنار آن‌ها، آموزش و پرورش نیز به کمک آمده و این در حالی است که بوم‌گردی‌های استان کرمان نیز امسال با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شده‌اند.

حسن بهرام‌نیا ـ استاندار ایلام ـ نیز گفت: سال گذشته ایلام به‌عنوان استان نوظهور گردشگری شناخته شده و در سال ۱۴۰۲، میزان اقامت در این استان نسبت به سال ۱۴۰۱، ۵۲ درصد رشد داشت.

محمد هادی ایمانیه ـ استاندار فارس ـ نیز به آماده سازی ظرفیت اسکان برای ۸۰ هزار نفر شب و ۳۰ هزار ظرفیت پارکینگ در شیراز اشاره کرد و گفت: پویش «شهر من روزه‌دار است» و تورهای آشناسازی ویژه زائران و گردشگران نوروزی در این استان راه‌اندازی شده است.

ایمانیه اضافه کرد: برگزاری برنامه افطار تا سحر در باغ ملی، برگزاری طرح آرامش بهاری در اماکن زیارتی، تحویل سال در اماکن مقدس، حافظیه و تخت جمشید، فعال کردن مساجد یازده گانه شهر شیراز، استقرار مبلغان و راهنمایان گردشگری در اماکن گردشگری با زبان انگلیسی، روسی، چینی و عربی و برپایی ۱۶۰ نوروزگاه عشایری از دیگر اقدامتی است که در فارس انجام شده است.

جایزه وزارت کشور به استان‌هایی که فوتی‌ تصادفی کمتری داشته باشند

احمد وحیدی ـ وزیر کشور ـ در ادامه این اظهارات تاکید کرد: در نوروز از گران‌فروشی باید جلوگیری شود. نباید اجازه دهیم تا در حق مسافران اجحاف شود. استانداران و فرمانداران و دستگاه‌هایی مثل تعزیرات در ایام نوروز باید کاملا مراقبت کنند تا خدای نکرده اجحافی در حق مردم انجام نشود.

او همچنین به ظرفیت‌های کشور در حوزه گردشگری مذهبی اشاره کرد و افزود: گردشگری مذهبی در ایران مهم است. بقاع متبرکه و اماکن مذهبی نگین گردشگری ما هستند. مردم علاقه زیادی به سفرهای زیارتی دارند. مشهد بیشترین رزرو را در نوروز ۱۴۰۳ دارد. چند روز پیش به مشهد سفر کردم مسافران زیادی در نوروز امسال به مشهد مشرف می‌شوند در شهرهایی مثل مشهد و استان خراسان رضوی خدمت‌رسانی باید قدرت بیشتری انجام شود.

وحیدی به اهمیت حمل و نقل اشاره کرد و افزود: تمامی ظرفیت‌ها در حوزه حمل و نقل برای خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی به خدمت گرفته شده است.

وزیر کشور همچنین به اهمیت کاهش آمارهای فوتی و تصادفات در نوروز اشاره کرد و گفت: به منظور کاهش آمار فوتی‌ها، استان‌هایی که نسبت به سال‌های قبل تعداد فوتی‌های آنان کاهش داشته باشد تشویق می‌شوند و جوایزی برای مدیران آن استان‌ها در نظر گرفته خواهد شد

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد